Dess Terentjeva: Freestyle


Joskus kirjassa kaikki: sisältö, kerronta, muoto, rytmi, tunnelma, kansitaide - jopa kirjailija itse - ovat saumattomasti samaa kokonaisuutta. Näin on mitä suurimmassa määrin Dess Terentjevan Freestyle -säeromaanissa. Terentjevan edellinen romaani Ihana ylsi lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-ehdokkaaksi asti. 

Freestyle kertoo nuorista ystävyksistä, Kaista ja Mandista. Parivaljakko on pitänyt yhtä pienestä pitäen. Yhteisen historian lisäksi heidät liimaa toisiinsa yhteinen intohimo, tanssi, sekä unelmat kisajoukkueeseen pääsystä. 

Keskellä omaa identiteettimyllerrystään Kai kuitenkin pelkää joutuvansa päästämään ystävästä irti. Menettämisen pelko vain voimistuu, kun Mandi alkaa seurustella.

jA!
tan-tan-tan!
  venyyyyyy
        PAM!
   preppaa!
Käääääääntyy
jalka, jalka, jalka, pam

Kirjaa lukiessa omaakin jalkaa alkaa vipattaa, niska kostua ja nenässä melkein jo tuoksua pukuhuoneen penkkeihin vuosien saatossa pinttynyt hiki.

Tanssiessa Kai on vapaa, onnellinen ja osa suurempaa kokonaisuutta, mutta muuten hänen on vaikea sulautua joukkoon. Mitä tehdä, kun kaikki muut tuntuvat ajattelevan SILLEEN?

Kai ei tiedä, haluaako hän koskaan seurustella, eikä sitä, mihin lokeroon kuuluu. Pitääkö ylipäänsä kuulua johonkin lokeroon?

Viime vuosien seksuaalista identiteettiä käsitelleessä kirjallisuudessa on ehkä vähemmän ollut (tai ainakin omiin silmiin on vähemmän osunut) aseksuaalisuutta käsitteleviä teoksia. Kun kaikkialla puhutaan siitä, kuka tuntee vetoa kehenkin, voi olla todella vieraannuttavaa olla porukasta se, joka ei tunne liiemmin vetoa kehenkään. Siitä huolimatta voi tuntea rakkautta ja lämmintä yhteyttä toista ihmistä kohtaan.

Paitsi että Kai elää maailmassa
jossa sellainen rakkaus jää jalkoihin
Kai elää maailmassa, jossa toinen, yksi rakkaus on ylitse muiden
                  Kai ja Mandi ovat perhettä,
                  mutta eivät sellaista perhettä
                                     Joskus Mandi vielä kiskaistaan häneltä
                                                                     eikä niinkään edes,
                         vaan Mandi varmaan valitsee mieluummin sen
                                                                 paremman rakkauden

Kuten kahdesta edeltävästäkin esimerkistä käy ilmi, säeromaanissa muotoa palvelevat sanojen lisäksi myös muoto. Ylipäänsä se on säeromaanien vahvuus, mutta tässä teoksessa, jossa tanssin ja musiikin myötä rytmi on vielä tavallistakin keskeisempi elementti, ilottelu säkeiden sijoittelussa palvelee tarkoitustaan erinomaisesti. Hyvänä esimerkkinä tästä kohta, jossa Kai ei tanssiharkoissa pysy millään rytmissä, vaan edistää koko ajan pahemmin. Samaan tahtiin Kain kanssa hyppää myös rivien aloitus.

Dess Terentjeva jatkaa Ihanan viitoittamalla omaäänisellä ja vahvalla polulla. Toivon, että mahdollisimman moni nuori lukija löytää kirjan pariin, eritoten he, jotka kenties parasta aikaa tuntevat identiteetistään hämmennystä, ehkä ahdistusta, keskeneräisyyttä ja joukkoonkuulumattomuuden tunnetta.

Yhtä lailla toivon myös, että kaltaiseni aikuislukijatkin tarttuisivat entistä ennakkoluulottomammin nuorten kirjoihin. Tällaista kirjallisuutta ei yksinkertaisesti ollut silloin kun me nykypäivän nelikymppiset olimme teini-iässä. Olispa ollut.

Ps. Jos luet tätä tekstiä puhelimen näytöltä, käännäthän ruudun vaakatasoon. Näin sitaattien rivitys näkyy oikein ja alkuperäistä tekstiä vastaavalla tavalla. Kiitos!

Dess Terentjeva: Freestyle
WSOY 2023
166s.


Kommentit