Kuopion kaupunginteatteri: Homma hoituu

Kuva: Karri Lämpsä, Kuopion kaupunginteatteri

Homma todellakin hoituu tänä syksynä. Kuopion kaupunginteatterin kauden satsaus on kultasormi Mel Brooksin (voittanut niin Oscar-, Emmy-, Grammy- kuin Tony-palkinnot) The Producers, kotoisemmin Homma hoituu -musikaali.

Musikaalissa talousvaikeuksiin joutunut Broadway-tuottaja Max Bialystock (Puntti Valtonen) päättää yhdessä kirjanpitäjänsä Leo Bloomin (Mikko Rantaniva) kanssa tuottaa vuosisadan flopin ja karata Rioon kerättyjen miljoonien kanssa, se kun on paljon tuottoisampaa kuin menestysmusikaalin tuottaminen. Miehet etsivät karmeimman näytelmän mitä löytävät ("Kevät koittaa Hitlerille") ja palkkaavat kaupungin lahjattomimman ohjaajan, näyttelijät ja tanssijat produktioon. Mikä voisikaan mennä pieleen?

Vähän etukäteen jännitin, kuinka Broadway-musikaali siirtyy sisäsuomalaiseen kaupunginteatteriin. Yksi musikaalin keskeisimpiä ristivetoja ja huumorin lähteitä on se, että juutalaiset tuottajat (myös Mel Brooksin vanhemmat olivat Itä-Europasta Amerikkaan muuttaneita juutalaisia) päättävät tehdä Hitleriä ihannoivan musikaalin 1950-luvulla. 

Huumori on mustaa, mutta niin on aikakin. Miltä natsilippujen liehuminen näyttää Kuopion kaupunginteatterin lavalla? Meneekö satiiri läpi?

Kuva: Karri Lämpsä, Kuopion kaupunginteatteri

Turhaanpa huolehdin. Ohjaaja Tommi Auvisen kunniaksi on sanottava, ettei hän ole lähtenyt tekemään esityksestä mitään muuta kuin mitä se pohjimmiltaan on, keskeisimmille Broadway-kliseille lempeästi irvaileva musikaali. On plyymisulkia, silinterihattuja, kabareetanssia, ja pikkutuhmia vitsejä. Musikaalin tehtävä on viihdyttää ja Auvinen on tehnyt järkevästi luottaessaan sen riittävän. Tuosta vain se ei kuitenkaan tapahdu. Olennaista on, että musiikki on kunnossa.

Ja herttilei, kylläpä orkesteri ja kuoro olivatkin komeassa iskussa jo heti ensi-illassa. Brooksin sävellykset kierrättävät musikaalisvengiä ja iskeviä juutalaismusiikin rytmejä, joita on mahdotonta kuunnella ilman, että jalka alkaa vipattaa. Musiikin sovituksesta ja johdosta vastaava Mika Paasivaara oli piiskannut jenginsä kovaan kuntoon. Päähenkilöiden lisäksi komeaa laulantaa esittivät esimerkiksi Atte Antikainen (Carmen Chia) ja Lotta Vaattovaara (Ulla). Santeri Niskasen lukuisat pienet, fyysiset ja juuri sopivasti yli esitetyt roolihahmot pistivät myös myönteisesti silmään tasaisesta esiintyjäkaartista. Niskasella on kyllä olemuksessaan musikaalipreesens. Aleksi Seppäsen koreografiat ansaitsevat merkinnän 10+, samoin lavastus ja puvustus tukivat tarinaa ja kokonaisuutta. Näihin pätee oikeastaan sama kuin ohjaukseenkin: pyörää ei ole lähdetty keksimään uudelleen. Mutta se mitä tehdään, tehdään hyvin. Oli paikoittain ihan ison maailman meininkiä. 

Kuva: Karri Lämpsä, Kuopion kaupunginteatteri

Ehkä esityskauden edetessä huumoriin tulee vielä vähän lisää irtonaisuutta ja luontevuutta. Ensi-illassa meni ehkä välillä yliyrittämisenkin puolelle.  Mutta arvostin myös korkealle joitakin yleisölle suunnattuja silmäniskuja. Neljättä seinää rikottiin muutamaankin otteeseen. Riemukas oli myös lavalle saapunut höhlä poliisikolmikko, suoraan Tampereelta nääs. Liekö Auvisen rakkaudenosoitus juurilleen? Olin hetkeä aiemmin epäröinyt, mitä mieltä olin siitä, että Ulla puhui på svenska ruotsalaisittain, natsinäytelmän kirjoittanut Franz Liebkind (Mikko Paananen) ärrää saksalaisittain surauttaen ja ohjaaja Roger de Bris (Risto Korhonen) avustajiensa kanssa jotenkin niin kuin karikatyyrisesti seksuaalivähemmistöjen ajatellaan puhuvan. Kummeli-henkinen reinikaiskolmikon lavavisiitti osoitti, että nyt maalataan isolla pensselillä ihan tarkoituksella. 

Musikaali on nimittäin aika vaikea taiteenlaji. Yleisö pitää saada houkuteltua mukaan yhteiseen leikkiin, että on ihan uskottavaa puhjeta kesken keskustelun lauluun taustakuoron kera tai tehdä elämän suuria päätöksiä ristiaskel-hyppy-liikehdinnän tahtiin. Kuulun itse siihen katsojakuntaan, jonka on musikaaliyleisössä helpompi hengittää, kun näyttämöltä viestitään, että vaikka täysillä paahdetaan, ei tässä nyt ihan vakavissaan tarvitse olla sen paremmin lavalla kuin katsomossakaan.

Vapautunut nauru - se tarttuu.

Kuopion kaupunginteatteri: Homma hoituu (The Producers)

Ensi-ilta 9.9.2023
Ohjaus: Tommi Auvinen
Alkup. käsikirjoitus: Mel Brooks & Thomas Meehan
Musiikki: Mel Brooks
Suomennos: Kristiina Drews, Jukka Virtanen
Päärooleissa Puntti Valtonen, Mikko Rantaniva, Lotta Vaattovaara, Risto Korhonen, Mikko Paananen. Katso koko esiintyjäkaarti täältä
Kesto 2h 35 min (sis. väliajan)
Kiitos kutsusta ensi-iltaan Kuopion kaupunginteatterille!



Kommentit

  1. Kuulostaapa kiinnostavalta. Musikaali on tosiaan aika vaikea taiteenlaji, mutta onnistuessaan se voi tarjota huikean elämyksen. Sellainen olisi kiva saada vaikka pimenevään syksyyn.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, tämä on just sellainen, joka sopii hyvin syysviikonlopun virkistykseksi tai vaikka pikkujoulumeininkeihin.

      Poista

Lähetä kommentti