Varhaisnuoruuteni parhaat -viikko: Bert ja kovanaamat


Jatkoin Bert-urakkaani Anders Jacobssonin ja Sören Olssonin kirjasarjan toisen osan kanssa, mutta voin sanoa, etten jatka enää. Ihmettelin etukäteen, miksi toisena kirjoitettu kirja on suomennettu vasta sarjan 14. osana, mutta en ihmetellyt kauan. Hyppäys ensimmäisen osan lapsellisesta Trebistä ylivirittyneeksi hormoniteiniksi tuntui melko suurelta. Vaikka Bert ja kovanaamat kenties kuvaakin aidosti 12-vuotiaan pojan sielunelämää, oli tässä kirjassa pikkuisen liikaa tyttöjen tissejä ja pettingiä minun makuuni. Ehkä aika kultaa muistot tai sitten kehityin  hitaasti, mutta kuvittelisin, että olisin vaivaantunut melkoisesti, jos tämä kirja olisi suomennettu jo silloin kuin itse Bertejä luin.

Yksi itseäni ärsyttänyt asia oli myös suomennos. Enimmäisessä osassa Bert käytti yleiskieltä, mutta suomentajan vaihdoksen myötä Bertistä tuli teini myös kielellisesti. Vaikka ratkaisu on ehkä ykkösosaa uskottavampi, huomasin Jukka Itkosen suomennoksen kestäneen aikaa huonommin. En jaksa uskoa, että kukaan alle 50-vuotias käyttää termejä kundi tai heppu nykypäivänä. Kertokaa jos olen väärässä. Täällä Savossa kun näitä sanoja ei käyttäisi kukaan muutenkaan.

Kaiken lisäksi kirja on 200 sivua pitkä, kun kaiken olennaisen olisi voinut kertoa viidessäkymmenessä sivussa. Bertin ja hänen tyttöystävänsä Nadjan suhde ei edes raggariveljesten voimalla jaksanut kiinnostaa. Sinänsä kirjassa käsiteltiin oivallisesti seurustelun vaikutusta ystävyyssuhteisiin ja ylipäänsä sukupuolisen hämmennyksen tunteet tulevat kirjassa kyllä hyvin esille. Kirja saattaakin sopia samassa elämänvaiheessa olevalle hyvinkin.

Tämän jälkeen olen kuitenkin vakuuttunut, etten kestä enää kolmatta Bertiä tällä viikolla, vaikka niin olin alunperin ajatellut. Siis, aika siirtyä vanhoissa suosikeissa eteenpäin! Huomenna jotain aivan muuta!

Mä kysyin isoäidiltä, miksi se hankki lapsia niin nuorena. Se ei vastannut, vaan kysyi tiesinkö mä mikä on kondomi. Totta kai mä tiesin. Ne on niitä kapineita, joita Björne täyttää vedellä ja heittelee ympäri koulua.

Anders Jacobsson, Sören Olsson: Bert ja kovanaamat
Otava 2000 (Bert och Brorsorna 1995)
207s.
Suom Jukka Itkonen

Kommentit

Lähetä kommentti