U.M. Susimetsä: Hämeen linnan Kerttuli
Kieltämättä vähän hölmistynyt ja huiputettu olo minulla olikin U.M. Susimetsän Hämeen linnan Kerttulin jälkeen. Nykypäivänä, kun kaikki kirjoitetaan sarjoissa, ei toki ole tavatonta, että tarina jää kesken, pitäähän lukijan mielenkiintoa pitää yllä seuraavaankin osan tarttumista varten. Nyt kirjoitetaan kuunteluminuutit ja latauskerrat mielessä. En penää sitä, että lopun pitäisi välttämättä olla aina onnellinen, tai edes selkeä. Mutta jonkinlaisen palkinnon sitä luku-urakasta kuitenkin soisi saavansa.
Sillä kyllä tämä paikoitellen urakalta tuntui. Noin 450-sivuinen romaani tuntui todellisuutta pitemmältä. Historiallisten romaanien lukijat jakaantuvat kahteen leiriin: toiset nauttivat yksityiskohtaisesta paikkojen, tapojen, asujen, ruokien ynnä muiden yksityiskohtien kuvailusta, toiset tyytyvät vähempään ja toivovat, että omalle mielikuvituksellekin jää sijaa. Kuulun itse jälkimmäiseen porukkaan. U.M Susimetsä eli kirjailijapariskunta Ulla ja Marko Susimetsä ovat tehneet valtavan työn menneisyyttä tutkiessaan ja kuvatessaan 1600-luvun alkuvuosia mahdollisimman todenmukaisesti. Ajankuva on kieltämättä monisävyinen ja piirtyy lukijan mieleen elävänä. Siitä huolimatta yksityiskohtien määrä oli uuvuttaa minut: ei lukijan tarvitse tietää, kuinka monta tyynyä tornikamarin ikkunasyvennyksen istuinpenkillä on, puhumattakaan siitä, minkälaisia kuvioita niissä on. Arvostan kirjailijoiden vaivannäköä yksityiskohtien miettimisessä, mutta kun puhutaan viihdekirjallisuudesta, lukemisen ei pitäisi tuntua vaivannäöltä.
Arkena olisin varmasikin väsynyt matkalle, mutta koska satuin olemaan vielä lomalla ja minulla oli normaalia enemmän aikaa, en jättänyt kirjaa kesken. Kieltämättä halusin tietää, mitä tarinassa tapahtuu. Romaanissa on useita kiinnostavia henkilöhahmoja, vahvoja persoonia, ja historiallinen fakta solahtaa fiktioon taitavasti. Halusin nähdä vapaaherra Karl Ulvhufvudin ja fatabuuripiika Kerttulin saavan toisensa, kuten myös halusin nähdä juonittelevan turkulaisrouva Agnetan ja vapaaherran koppavan palvelijan, Hakenin, saavan nenilleen. Sinnittelin kaikki pitkälliset kuvailukohtaukset läpi täyttymyksen toivossa, ja kuinkas sitten kävikään? En spoilaa juonta sen enempää, mutta en ole kyllä tyytyväinenkään.
Sääli, sillä Hämeen linnan Kerttulissa oli paljon hyvää. En ole lukenut Susimetsien aiempaa Kuninkaan rakuunat -sarjaa (ensimmäinen osa taitaa olla minulla hyllyssä), mutta olen kuullut paljon kehuja. Käsittääkseni Karl Ulvhufvud esiintyy myös tässä sarjassa, ehkä sen tarinan tunteminen olisi helpottanut tässä kokemaani tietämättömyyden tuskaa. Tämäkin romaani on ammattilaisten työtä. Tarinassa riittää mutkaa ja käännettä, suuria tunteita puoleen jos toiseen. Yksittäisten ihmiskohtaloiden lomaan on punottu sopivasti Ruotsin valtakunnan politiikkaa, sotatilanteita ja muita historiallisia tapahtumia. Jos päällimmäiset purnauksenkohteeni, eli runsas yksityiskohtien viljely ja hyvin kesken jäävä tarinan lopetus, eivät häiritse, tohdin suositella kirjaa puhtain mielin.
Olisin mielelläni itsekin pitänyt kirjasta enemmän ja jatkanut aikanaan ilmestyvään seuraavaan osaan, mutta ainakin juuri nyt tuntuu, että jää jatkamatta. Sen verran hapan jälkimaku suuhuni jäi, vähän kuin Agnetan mausteviinistä.
Ps. Tunnistatko ollenkaan tällaisia tuntemuksia ja oletko kokenut koskaan, ettet saa kirjasta ”palkintoa”, loppu on epätyydyttävä?
U.M.Susimetsä: Hämeen linnan Kerttuli
Karisto 2025
n.446s.
Karisto 2025
n.446s.
Tunnistan niin tuon tunteen! Mieleen tulee heti nimeltä mainitsematon ruotsalainen dekkarisarja. Sen genren luonteeseen taitaa kuulua, että lopussa annetaan vihje seuraavan osan tapahtumista. Mutta mitäs sitten, jos tarina ei jatkukaan? Ja mikä pahinta, paha ei saa palkkaansa edes jatko-osassa!
VastaaPoistaMielenkiintoinen juttu tämä genren kirjoittamattomien sääntöjen rikkominen. Ihan kuin kielioppisäännöissäkin, rikkoa saa vasta kun on osoittanut osaavansa ehjän muodon. Se taisi Kerttulissa jäädä vajaaksi?
Minna /KBC
Nimeltä mainitsematon ruotsalainen dekkarisarja tulee minullekin mieleen. Rajoja voi rikkoa, mutta sekin on osattava tehdä taiten. Murtaminen ei vielä yksin tee kirjasta kiinnostavaa, onnistuneesta puhumattakaan.
PoistaJos kaikki juonilangat jäävät aivan irtonaisiksi, niin olisin itsekin pettynyt (varsinkin noin mittavan luku-urakan jälkeen). Ja erityisesti romanttisessa kirjassa pitäisi kyllä jotain saada irti ihmissuhdevirityksistä. Itse tunnustan lukeneeni Elly Griffitsin Ruth Galloway -dekkarisarjaa pitkältä hänen suhdeviritelmiensä vuoksi :D, ja siltä rintamalta on tullut aina joka kirjassa jotain uutta dekkarijutun ohella. Minusta tuossa sarjassa on annosteltu aika onnistuneesti romanttisia virityksiä rikosjuttujen lomaan, ja cliffhangeritkin ovat toistaiseksi toimineet juuri sopivasti, ei ole mennyt ärsyyntymisen puolelle.
VastaaPoistaMinulle kävi kyllä niin, että Ruth Galloway jäi kesken juuri cliffhangerin vuoksi. Olen sillä tavalla ankea :D
PoistaSama hapan maku, vaikka arvostamaani historiatietoa on kasapäin. Mietin jopa tekoälyä kirjoittajaksi, kun kaikki historiallisen romantiikan fraasit kerrattiin. Ehkä algoritmin mielestä on jännä idea jättää loppu avoimeksi, sillä kustantajat suosivat sarjakirjoittamista? Ei jäänyt mieleen mitään kohottavaa tai uutta. Ollaanko me ylinirsoja lukijoita?
VastaaPoistaEi olla ylinirsoja, ollaan paljon lukeneita ja nähneitä. Epäilemättä sarjakirjoittaminen houkuttaa koukkujen viljelyyn. Mutta oikeasti - jos kirja on aidosti hyvä, seuraavan osan haluaa lukea, olipa koukkuja tai ei. Nyt ei taidettu itsekään luottaa siihen, että lukija haluaisi tarttua kakkososaan ilman kommervenkkejä.
Poista