Kuopion kaupunginteatteri: Cabaret


Mikko Rantaniva häärii musikaalin vaikuttavana seremoniamestarina. Kuva Sami Tirkkonen/Kuopion kaupunginteatteri

Maailmansotien välillä Berliinissä kuohuu niin kaduilla kuin suljettujen ovien takana. Paheellinen Kit Kat Club suorastaan kylpee dekadenssissa, kaduilla taas näkyy entistä enemmän kivikasvoisia, ruskeapaitaisia miehiä, jotka puhuvat arjalaisen rodun ylivertaisuudesta.

Kuopion kaupunginteatterin suurmusikaali Cabaret esittelee nämä molemmat puolet, joskin ajallisesti enemmän aikaa vietetään kuumankosteissa cabaret-tunnelmissa. Sen paremmin koreografiat, puvustus kuin näyttelijätkään eivät tyydy pelkästään pikkutuhmiin vihjauksiin. Ihkaensimmäisellä rivillä istuja ei aina tiedä, mihin silmänsä pistäisi, sen verran terhakasti lihat lyödään tiskiin. Ei meno silti riehaannu mauttomaksi, vaikka rajapinnassa tietoisesti liikutaankin. Ennen kaikkea Cabaret on visuaalisesti näyttävä, ilmeikäs kokonaisuus, jossa sekä näyttämäkokonaisuus että yksittäisen näyttelijän mikroilmeet ja eleet sopivat saumattomasti yhteen.

Berliinin pyörteissä seurataan kahta pariskuntaa: kaupunkiin saapuvaa jenkki-kirjailijaa, Cliffordt Bradshawta (Atte Antikainen) ja viekoittelevaa kaunotarta Sally Bowlesia (Johanna Kuuva) sekä Bradshawn vuokraemäntää, herttaista Fräulein Schneideria (Ritva Grönberg) sekä Herr Schultzia (vierailuroolin tekevä Kai Hyttinen), hedelmäpuodin omistajaa, joka sattuu olemaan myös juutalainen. Näistä erityisesti Grönbergin ja Hyttisen kemia toimii loistavasti ja sydämeenkäyvästi. Grönberg ylipäänsä on näyttelijä, jonka sisäinen säihke tuntuu täyttävän tilan aina kun hän näyttämölle astuu.

Kaikki roolityöt ovat musikaalissa onnistuneita, mutta kenties yhden elämänsä roolitöistä tekee suorastaan mykistävä Mikko Rantaniva, joka MC:n roolissa tuntuu yhtä aikaa olevan syntymä ja kuolema, jumala ja piru. Häiritsevän vangitsevalla tavalla tuo kalpeakasvoinen seremoniamestari johdattelee niin roolihenkilöiden kohtaloita kuin katsojien huomiotakin. Eipä kolmen tunnin esityksessä ole montaa kohtausta, jossa Rantanivan hahmo ei olisi läsnä, jos ei muuten niin taustalla häilyen.

Cabaret on loistava näyte siitä, kuinka Kuopion Kaupunginteatteri on nostanut musikaalinsa aivan uudelle tasolle viime vuosina. Laulu kajahtaa komeasti ja orkesterin soitto svengaa. Minna-näyttämön pyörivä lavarakenne pääsee esityksessä oikeuksiinsa. Kuten aiemmin mainittu, koreografiat, joista vastaa unkarilainen Gergely Csanád Kováts, tihkuvat tunnelmaa. Ohjaaja, niin ikään unkarilainen Péter Forgács on saanut nivottua ison näyttelijäkaartin ja muut esityksen elementit hyvin yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.

Kuopion kaupungiteatterin Cabaret on visuaalisesti näyttävä kokonaisuus. Kuva Sami Tirkkonen/Kuopion kaupunginteatteri

Olkoonkin, että olisin kaivannut ensimmäiseen puoliskoon tiivistystä. Ensimmäisessä näytöksessä varsinainen tarina käynnistyi varsin verkkaisesti. Itse olisin puolestani viipyillyt mielelläni pitempään valitettavan ajankohtaisessa muukalaisvihan ja autoritaarisuuden nousun kuvauksessa. Unkarin tämänhetkisen poliittisen tilanteen huomioiden Forgácsilla luulisi olevan asiaan painavaa sanottavaa ja muutamassa vaikuttavassa kohtauksessa tästä saatiinkin vaikutelmia. Nyt tasapainotellaan kepeän ja kantaa ottavan välimaastossa. Epäilemättä voittopuolisesti iloisempiin aiheisiin painottuva esitys on suurta yleisöä enemmän kiinnostava ratkaisu ja käytännöllisesti katsoen loppuunmyyty oli myös tämä tammikuinen viikonloppunäytös.

Cabaret kannattaa käydä katsomassa jo pelkästään shown takia, mutta toimii se myös tarinan tasolla. Kahtiajakoinen juoni mahdollistaa sen, että esitystä voi lähestyä niin kepeänä ilotteluna kuin ajankohtaisena puheenvuorona. Näin esitys toimii hyvin monenlaiselle katsojalle.

Kuopion Kaupunginteatteri: Cabaret
Ohjaus: Péter Forgács 
Katso koko työryhmä ja tarkemmat tiedot täältä. Kesto noin kolme tuntia, sisältää 25min väliajan 
Ikäsuositus 13+

Kommentit