Satuhetki: Tunnehetket - Ilman tunteitasi et olisi sinä



Viime aikoina meillä on puhuttu paljon tunteista. Syynä siihen on yhdessä lasten kanssa tutkimamme Christina Núñez Pereiran ja Rafael R. Valcárcelin Tunnehetket -kirja. 93-sivuinen kirja sisältää yli neljäkymmentä tunnetilaa, jotka esitellään lyhyen tekstin ja näyttävän kuvan avulla. Värikkäästä, oivaltavasta kuvituksesta vastaavat taiteilijat, joita on parisenkymmentä.

Tunnetilat muodostavat kartan, jota voi lähteä seuraamaan järjestyksessä. Tunteet esitellään loogisena jatkumona: jännityksestä siirrytään innostukseen, sitten euforiaan ja niin edelleen. Toisaalta kirjaa voi halutessaan lukea sieltä täältä mielenkiinnon ja kulloisenkin fiiliksen mukaan. Näin me teimme lasten kanssa. Lapset saivat ensiksi valita vuorotellen kiinnostavan näköisen kuvan, jonka jälkeen luimme tekstin ja keskustelimme sen pohjalta. Sen jälkeen nostimme vaikeusastetta, ja lapset valitsivat tekstin kuvaa näkemättä, pelkän tunnetilan perusteella. Kolmannella kierroksella tunnetilat valittiin sen perusteella, miltä sillä hetkellä tuntui.

Tekstit muodostavat tunnekartan.


Pakko myöntää, että olin yllättynyt siitä, kuinka toimiva työkalu teos olikaan. Kirjaa alun perin selatessani ajattelin, että kirja on varmaan oivallinen ammattikasvattajille: opettajille, opinto-ohjaajille, psykologeille. Mutta kyllä se vain toimi kotioloissakin. Yllätyin ennen kaikkea siitä, kuinka teksteihin ja kuviin tutustuminen sai lapset keskustelemaan fiksusti erilaisista tunteista. Tekstit toimivat siis eräänlaisina alustuksina, jonka jälkeen lapset kertoivat omia kokemuksiaan ja mietteitään tunteisiin liittyen.

En keksi, millaisessa ruokapöytäkeskustelussa ja millaisilla kysymyksillä olisin päässyt samanlaisiin keskusteluihin kun kirjan kanssa tapahtui aivan itsestään. Toki Herra Syksy ja Neiti Kevät ovat varsin tottuneita keskustelijoita ja koekaniineita erilaisiin kirjoihin tutustumisessa, joten pääsimme helposti suoraan asiaan. Uskon kuitenkin, että pienellä treenauksella kirjasta on hyötyä monenlaisissa, jännittyneemmissäkin tilanteissa.

Kaikista eniten suosittelen kirjaa ammattilaisille. Se tarjoaa oivan apuvälineen hankalienkin tunteiden sanoittamiseen. Lisäksi kirjaan kuuluu tehtäväkirja, joka tukee tämän "lukukirjan" sisältöä. Molemmat kirjat on suunnattu 6 - 12 -vuotiaille.

Kirjan alaotsikko kuuluu: Ilman tunteitasi et olisi sinä.

Tämähän on itsestäänselvyys, mutta aloin siitä huolimatta miettiä, kuinka tärkeää onkaan opettaa lasta tunnistamaan ja sanoittamaan erilaisia tunnetiloja. Tätä kasvatusta tulee vanhempana tehtyä paljonkin kun lapset ovat taaperoita, mutta lasten kasvaessa se jää taka-alalle. Kuitenkin juuri nämä 6-12 -vuodet ovat kehityksen kannalta tärkeitä, ja hyvin otollista aikaa tunnekasvatukselle. Toisin kuin muutaman vuoden ikäinen, kouluikäinen osaa jo tunnustella, analysoida ja puhua tuntemuksistaan kun aikuiset antavat siihen välineitä. Omien tunteiden tunnistamisen, ymmärtämisen ja hyväksymisen oppiminen on tärkeintä oppia, mitä lapselle voi antaa.


Oivaltavat kuvat sopivat myös taidekasvatukseen.


Christina Núñez Pereira, Rafael R. Valcárcel: Tunnehetket - Ilman tunteitasi et olisi sinä (Emocionario — Di lo que sientes 2013)
PS-Kustannus 2018
Suomennos Jussi Korhonen
93 sivua.
Arvostelukappale


Kommentit