Helsingin Kaupunginteatteri: Kinky Boots



Tuntui, ettei Helsingin Kaupunginteatterin suuren näyttämön viimeistä paikkaa myöten täysi katsomo olisi halunnut lähteä minnekään esityksen loputtua. Seisaallaan suosiotaan osoittava väki jatkoi taputtamista ja palkitsi lavan edustalle saapuvat näyttelijät riemun kiljahduksin. Olimme juuri nähneet Kinky Boots -musikaalin ja minunkin on sanottava, etten olisi suonut illan loppuvan. Esitys meni heittämällä top 5 -musikaalielämysten joukkoon, ehkä jopa kärkikolmoseen.

Kun varasin liput musikaaliesitykseen jo hyvissä ajoin kesällä, tiesin siitä vain sen, että musiikin on tehnyt poptähti Cyndi Lauper (Girls Just Wanna Have Fun, True Colours, Time After Time jne). Lauper sattuu olemaan yksi suosikeistani, joten muuta minun ei tuossa vaiheessa tarvinnutkaan tietää. Syksyn mittaan korviin kuitenkin kantautui lisätietoa musikaalista ja ennen kaikkea ihastunutta palautetta, joten odotukset olivat korkealla ja valmiiksi. Ja pettyä ei tarvinnut!

Kinky Boots on tarina itsensä löytämisestä ja hyväksymisestä, erilaisuuden sietämisestä ja suvaitsevaisuudesta. Kasvutarina ja tuhkasta nouseminen feeniksin lailla on myös vahvasti läsnä. 

Charlie Price (upeaääninen Petrus Kähkönen) perii vastentahtoisesti isänsä kenkätehtaan. Vanhanaikaisia ja laadukkaita herrojen jalkineita pienessä brittiläisessä teollisuuskaupungissa valmistava tehdas on auttamattomasti tipahtanut kelkasta ja pahoissa talousvaikeuksissa. Kihlattu Nicola (Raili Raitala) olisi valmis myymään tehdaskiinteistön grynderille, mutta Charlieta painaa vastuu tuttujen kasvinkumppaneiden taloudellisesta tilanteesta. Mitä jää jäljelle, jos tehdas loppuu?

Sattuman oikusta Charlie tapaa hekumallisen kauniin Lolan (Lauri Mikkola), laulajan ja kabaree-diivan. Sen lisäksi Lola kuitenkin on myös entinen ammattinyrkkeilijä Simon. Koska naisille suunnitellut korkkarit kestävät huonosti raavaan miehen painoa, keksii Charlie idean: entä, jos tehdas alkaisikin valmistaa kauniita korkokenkiä miehille?


Charlie ja Trish (Sanna Saarijärvi) pohtivat, miltä korkokengän kuuluu näyttää.

Kinky Boots on upeaa katsottavaa ja koettavaa. Musiikki (kapellimestari Eeva Kontu) ja koreografiat  (koreografi Gunilla Olsson-Karlsson) sekä upea puvustus (pukusuunnittelu Tuomas Lampinen ja naamioinnin ja kampauksen suunnittelu Henri Karjalainen) tarjoavat jotakin kaikille aisteille. Pisteenä iin päälle Lola upeine enkeleineen (Tomi Lappi, Henri Sarajärvi, Cristoffer Strandberg, Anton Engström, Paavo Kääriäinen ja Jero Mäkeläinen), jotka näyttävät niin häpeämättömän upeilta, että kadehdittaisi, ellei ihastuttaisi niin paljon.

Roolitöistä Mikkolan muuntautuminen Lolaksi on hätkähdyttävän onnistunut ja vastaparina Kähkönen onnistuu hyvin, erityisesti kovaa ja korkealla soivat lauluosuudet saivat kylmät väreet kulkemaan selkäpiitä pitkin. Pidin erityisen paljon myös Anna Victoria Erikssonin komediannen kyvyistä Laurenin roolissa. Kuten parhaassa viihteessä, nytkin nauru ja itku ovat hyvin lähekkäin.

Cyndi Lauperin musiikki toimi myös hyvin. Käsiohjelman esipuheessa säveltäjä kertoi etsineensä jokaiselle hahmolle omanlaista musiikillista ilmaisua ja siinä hän kyllä oli onnistunut hyvin. Kappaleista svengaavimmat jäivät tehokkaasti soimaan päähän. Hauskalla tavalla cyndimäinen soundi kuului musiikista tunnistettavana.

En keksi Kinky Bootsista mitään korjattavaa. Ohjaaja Samuel Harjanne ja koko työryhmä on tehnyt hyvää työtä. Yleensä tapanani ei ole jakaa tähtiä tai pisteitä, mutta tälle annan täydet 5/5.


Helsingin Kaupunginteatteri: Kinky Boots
Ohjaus Samuel Harjanne
Käsikirjoitus Harvey Fierstein
Musiikki Cyndi Lauper
Suomennos Hanna Kaila
Kts. tarkemmat tiedot täältä
Kesto 2h 35min (sis. väliaika)

Kommentit

Lähetä kommentti