Ina Mutikainen: Unohdus
Ina Mutikaisen Unohdus on eittämättä yksi erikoisimmista romaaneista, joita olen tänä vuonna lukenut. Kirja käsittelee, kuten nimestäkin voi päätellä, muistamista ja unohtamista. Onko onnellisempaa muistaa vai unohtaa? Entä unohtua?
Tarinan keskiössä on fiktiivinen sairaus, dissosiatiivinen hypodementia. Toisin kuin perinteisessä muistisairaudessa, tähän käänteiseen dementiaan sairastunut unohdetaan. Hänen oma muistinsa sen sijaan pelaa äärimmäisen hyvin.
Kirjassa, joka sijoittuu vuoteen 2009, on kaksi tarinalinjaa ja keskushenkilöä. Sonja opiskelee taidekorkeakoulussa ja valmistelee lopputyönään tekemäänsä elokuvaa. Hän on itse kotoisin Itä-Suomesta (asuinkuntani Siilinjärvi mainittu!) ja takana on vaikea lapsuus, kun taas hänen poikaystävänsä August on kasvanut Helsingissä suomenruotsalaisissa piireissä. Sonja tuntee itsensä usein joukkoon kuulumattomaksi.
Toinen keskushenkilö Elias puolestaan on tutkija, joka itsepintaisesti tutkii dissosiatiivista hypodementiaa. Oma tutkimusryhmä on kääntänyt kiistanalaiselle tutkimukselle selkänsä, joten Elias on hankkinut rahoituksen tutkimukselleen hämäräperäisistä venäläisistä lähteistä. Eräänä päivänä hänen yhteyshenkilönsä toimittaa Eliaksen luokse nuoren säikähtäneen pojan, Leon, joka oppii suomea hämmentävän nopeasti.
Mietin lukiessani, johtuuko romaanin ajoitus vuoteen 2009 kenties siitä, että teosta on alettu kirjoittaa ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Venäläinen tutkimusrahoitus on kirjassa hämäräperäistä, mutta nykyaikaan sijoitetussa tarinassa se olisi tulenarkuudessaan ihan omaa luokkaansa. Olipa niin tai näin, tuntui suorastaan oudolta, jopa nostalgiselta, lukea pitkästä aikaa kirjallisuutta, jossa viitataan toistuvasti venäläisiin klassikoihin kuten Dostojevskiin ja Tolstoihin ja pohditaan venäläistä kansanluonnetta jostakin muustakin näkökulmasta kuin ihmetellen heidän vallan- ja murhanhimoista haluaan vallata muiden maiden alueita.
Teos sisältää kirjallisuusklassikkojen lisäksi paljon viittauksia elokuvataiteeseen ja valokuvaukseen. Kirjan sävy onkin läpeensä akateeminen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi paperinmakuinen. Kahden näkökulmahahmon vuorottelu toimii hyvin, välillä tekstiä elävöittävät äänitteen litteroinnit ja asiakirjamerkinnät. Kiinnostavia olivat myös viittaukset inkerinsuomalaisten lasten pakkopalautuksiin välirauhan jälkeen. Tätä teemaa olisi ehkä voinut vielä syventää ja hyödyntää enemmänkin.
Lukemisen jälkeen tunnelmani kirjan suhteen on kahtalainen. Teema huomioon ottaen voisin ironisesti todeta, että vaikka viihdyin lukemisen parissa erinomaisesti, unohdin välillä kirjan useaksi päiväksi ja siksi lukeminen kesti aika pitkään. Toisaalta kirja yhdisti taitavasti niin tiede- kuin taidemaailmaa ja herätti pohtimaan aika perustavanlaatuisiakin kysymyksiä. Epäilemättä teos kestäisi kepeästi toisen lukukerran heti perään ja varmasti tekstistä löytyisi silloin uusia merkityksiä ja ajatuksen silmuja.
Vaikka oma keskittymiseni herpaili (= heittelehti, taisin keksiä uuden sanan!), on Unohdus hieno ja esikoisromaaniksi erittäin korkeatasoinen teos.
Luulen, että tulen kyllä muistamaan kirjan omintakeisen tunnelman pitkään.
Ina Mutikainen: Unohdus
Otava 2024
319s.
Jäin ihan kirjaa lukematta jo miettimään, kumpi olisi pahempi: perinteinen dementia vai tuo keksitty? Ensin mainitussa ei tietyn pisteen jälkeen enää itse ymmärrä tilaansa eikä osaa varmaan kaivatakaan muuta todellisuutta kuin mitä pään sisällä on. Olisi hyytävä ajatus, että kaikki läheiset vain unohtaisivat!
VastaaPoistaTätä kirjassakin pohditaan. Olen taipuvainen olemaan kanssasi samaa mieltä. Toki muistisairaudet kohtelevat ihmisiä kovin eri tavalla: toiset ovat varsin tyytyväisiä elämäänsä, toiset ahdistuneita ja elävät elämänsä vaikeimpia hetkiä uudestaan.
PoistaNo nyt on melkoisen omaperäinen aihe romaanilla. Jäin miettimään samaa kuin Anki eli miten päin tämä unohtaminen/unohtuminen tuntuisi karmaisevammalta. Hyvä tietää, että asiaa kirjassakin pohditaan.
VastaaPoistaLuin muinoin runsaasti venäläisiä klassikoita ja suhteeni Venäjään oli hyvin toisenlainen (kuin nykyään, mikä ei varmasti ole ihme ja monelle on käynyt näin). Luulen, että voisin laillasi kokea myös niitä nostalgisia tuntemuksia tätä lukiessa. Täytyypä laitella Suomi-listalle!
Tässä on kyllä omaperäinen ja vinkeä teema, huomaa siitäkin, kun herättää ajatuksia ennen kirjan lukemistakin. Suosittelen!
PoistaOlen lukenut yhden bloggauksen tästä ja siinä oli kirjaa lähestytty aivan eri näkökulmasta. Jos se silloinkin alkoi vähän jo kiinnostaa niin nyt kyllä rutkasti enemmän kiitos tämän klassikko ym näkökulman.
VastaaPoistaEi mitään käsitystä milloin kirjaa on kirjoitettu, mutta jos nykypäivänä haluaa kirjoittaa romaania Venäjään liipaten, niin onhan se käytännössä sijoitettava aikaan ennen sodan alkamista...
Tämä on varmasti sellainen teos, jota voi lähestyä tosi monesta eri näkökulmasta, vähän siitä riippuen, mikä sattuu lukijaa resonoimaan. Tasoja riittää.
PoistaYritin tätä äänikirjana, siihen ei kapasiteettini riittänyt. Postauksesi luettuani ymmärrän, miksi. Ei siis akuuttia syytä huoleen. Sen verran on ulottuvuuksia, että lukemalla paras. Listalle siis, niitä hetkiä odottamaan, kun kaipaan jotain ihan muuta.
VastaaPoistaMinna /KBC
Sanotaanko näin, että kyllä tähän lukiessakin sai ihan kunnolla keskittyä, varsinkin alussa, ennen kuin kokonaisuus alkoi hahmottua. En minäkään varmaan kuunneltuna olisi päässyt sisälle. Eli lukulistalle!
Poista