Elisa Kirja -palvelu

Sanoista tekoihin, sadepäivänä on aikaa kirjoittaa vaikkapa lupaamaani Elisa Kirja -esittelyä. Kyseessä ei siis ole maksettu, sponsoroitu tai edes pyydetty mainos. Mutta koska e- ja äänikirjojen käyttö monia varmasti kiinnostaa, niin esittelen tässä yhden, itse hyväksi havaitsemani vaihtoehdon. Kuvat olen lainannut Elisa Kirja-sovellusta esittelevältä sivulta. Samalta sivulta voi tarkistaa, millaisilla laitteilla sovellus toimii.


Minulla ei ole erillistä lukulaitetta, vaan käytän lukemiseen ja äänikirjojen kuunteluun HTC Desire-puhelintani. Epäilemättä varsinainen lukulaite on varmasti lukemiseen parempi, mutta en halua kuljettaa erillistä laitetta mukanani, känny sen sijaan on yleensä aina kassissa. Eniten luenkin spontaanisti hiekkalaatikon reunalla, jonottaessa virastoissa yms. tyhjäkäyntitilanteissa, missä oikeaa paperikirjaa ei välttämättä ole mukana. Minusta puhelimesta lukeminen myös sängyssä on mukavaa puuhaa, kun ei tarvitse kannatella raskasta kirjaa käsissään ja voi hyvn lukea valojen jo sammuttua :) Tärkeintä tietenkin on se, että minusta kyseisen puhelimen näyttö on riittävän iso ja kuva terävä ja valoisa, jotta lukeminen on miellyttävää.

Puhelimen hankkimisen yhteydessä kauppias mainosti minulle Elisa Kirja -palvelua, joten latasin sovelluksen puhelimeen ilmaiseksi. Minulla on siis puhelimessani oma kirjahylly, jota voin käyttää myös toiselta puhelimelta tai tietokoneelta. Kirjat eivät ole aikarajattuja, joten kirjojen pariin pääsee myöhemminkin. Kirjahyllyn kautta pääsee itse kauppaan ostoksia tekemään.


Kirjojen lataaminen on helppoa. Sen kun klikkaat haluamaasi kirjaa ja lataat sen puhelimelle. Äänikirjojen lataus kestää luonnollisesti kotvan kauemmin kuin e-kirjan. Ostokset voi maksaa esimerkiksi kerran kuukaudessa lähetettävällä erillisellä laskulla.


Lukemisen voi aloittaa heti kun kirja on ladattu. Sivua vaihdetaan omassa puhelimessani pyyhkäisemällä. Fontin kokoa voi muuttaa. Kun lukemisen haluaa lopettaa, sivuun voi lisätä täpäyttämällä sivumerkin ja lukeminen jatkuu seuraavalla kerralla siitä, mihin viimeksi jäit. Kirjanmerkkeihin voi palata myöhemmin listan kautta, joten niillä voi myös merkitä kiinnostavia kohtia.


Äänikirjaa voi kuunnella joko kuulokkeilla tai ilman. Itse olen huomannut myös käytännölliseksi autoillessa liittimen, jolla puhelimen saa kytkettyä auton stereoihin (Tosin nyt olen luopunut tästä, sillä yleensä autoilen lasten kanssa ja pienilla padoilla on tarkat korvat. Mutta koska Elisa Kirja sisältää myös lastenkirjoja, saa tällä systeemillä ohjelmaa pidemmillekin automatkoille!)

Äänikirjat toimivat tavallisen soittimen tapaan play/pause/stop-toimintoineen sekä kelauksineen. Myös sivumerkken tekeminen onnistuu samaan tapaan kuin e-kirjoissa. Lisäksi palvelussa on sinänsä tarpeellinen torkkutoiminto, mutta itse en sitä käytä, koska poikkeuksetta herään torkkukytkimeen!

Olen käyttänyt palvelua reilun vuoden ja ollut siihen erittäin tyytyväinen. Joskus on ollut joitakin ongelmatilanteita, mutta lopulta ongelma on paikallistunut omaan kalustooni, ei itse palveluun. Oikeastaan ainoa huono puoli on se, että e-kirjat ja äänikirjat ovat hinnaltaan varsin korkeita. Jotakin luettavaa toki löytyy alle kympilläkin, mutta pääsääntöisesti kirjat maksavat 15-30 euroa, mikä tuntuu erityisesti e-kirjasta kovalta hinnalta. Toisaalta palvelun kuukauden ym. tarjoukset kannattaa hyödyntää, sillä silloin luettavaa ja kuunneltavaa saa sopuhintaan. Esimerkiksi tällä hetkellä on menossa laaja tarjouskampanja äitienpäivän kunniaksi. Palveluun pääsee myös tutustumaan ilmaisten klassikkojen kautta. Itse olen paikkaillut paljonkin yleissivistyksen aukkoja sähköisten klassikkoteosten avulla.

Siinäpä pähkinänkuoressa tämä palvelu ja omat kokemukseni. Täytyy sanoa, että nyt kun olen tähän vaivattomuuteen tottunut, tuntuu todella kaukaiselta ajatukselta lähteä esimerkiksi lainaamaan kirjastosta äänikirjoja CD-levyinä. Parasta minusta onkin juuri se vaivattomuus: sähköinen kirjahyllyni kulkee mukanani koko ajan missä sitten olenkin. 


Esittäkää kysymyksiä, mikäli sellaisia heräsi. Vastaan mielelläni, jos suinkin osaan! Mitä muita vastaavia palveluita on ja käytettekö niitä? Kokemuksia?

Kommentit

  1. Heh, minä luin edellisen bloggauksesi ja innostuin jo sen perusteella kokeilemaan Elisa Kirjaa. Minun käyttöni on vähän erilaista, kun lataan kirjat tietokoneelle ja siitä Koboon eli sähköisten kirjojen lukulaitteeseeni.

    Hyvin näytti Elisa Kirjan palvelu toimivan ja itse asiassa hinnat olivat ainakin tarjousten osalta alhaisemmat kuin muissa suomenkielisiä ekirjoja tarjoavissa nettikaupoissa.

    Toinen käyttämäni palvelu on juuri tuo Kobo. Toimii tietokoneelle ladattavalla sovelluksella ja siellä on tosi paljon erilaisia kirjoja, muttei suomeksi. Hinnat ovat ihan eri luokkaa suomenkielisiin ekirjoihin verrattuina mutta onhan lukijakuntakin huomattavasti suurempi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle Kobo on aivan outo, kiva kun kerroit siitä Minna! Onkin hyvä kuulla, ettei tuo Elisa Kirjan hintataso ole siis ollenkaan paha.

      Poista
  2. Kiva, että esittelit Elisa Kirjan. Olen käyttänyt sitä, mutta toistaiseksi vasta ilmaista klassikkopalvelua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä Margit! Minäkin aloitin klassikoista, mutta nyt olen rohjennut myös ostamaan kirjoja. Loppujen lopuksi minun kulutukseni on sen verran hidasta, ettäei palvelun käyttö konkurssiin vie.

      Poista
  3. Kiitos Amma.

    Itse olen rekisteröitynyt Elisaan, ja koitin yhtä ilmaiskirjaa, mutta en saanut toimimaan. Kirjoitit, että käytät sitä HTC:sta, itselläni on Huawei Elisan kortilla, joten luultavasti luku onnistuu näin.

    Huawei on muutenkin ollut kätevä kirjablogien lukemisessa, joskaan en sillä kommentoi koskaan, koska en loggaudu sillä tililleni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä! Käsittääkseni palvelu tarvitsee Androidin, eli jos se löytyy, niin ei pitäisi olla ongelmia.

      Minäkin luen blogeja puhelimella. Harvemmin kommentoin minäkään, vaikka HTC on varsin hyvä kirjoitustyökalu, niin paljon nopeammin kommentointi onnistuu tietokoneelta.

      Poista
  4. Kiitos esittelystä! Voisi joskus, kun löytyy sopivasti aikaa, tutustua tähän itsekin. :) Mä oon ladannut puhelimeen Kindlen ja olen ollut ihan tyytyväinen. Se on aika helppo käyttää ja Amazonista löytyy halvalla e-kirjoja. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä, Jossu! Kindle taitaakin olla monella käytössä. Itse en ole sitä kokeillut ja koska itse luen vain suomeksi, en pääse hyödyntämään Amazonin huokeita hintoja, nyyh:)

      Poista
  5. Minusta Elisa on toivottoman hidas, ja vaatii jatkuvasti palveluun kirjautumista, koko nettisivuston käyttöä ja jää jatkuvasti solmuun itsensä kanssa. Olen kokeillut sitä hyvällä nettiyhteydellä tietokoneella (ok. toimii hyvin) sekä 3g-yhteydellä Android-lukulaitteella. Jälkimmäinen on Elisalle myrkkyä.

    Suomessa on aloittanut myös palvelu Kirjoja.fi (http://www.kirjoja.fi/?gclid=CMfKgOWcgrACFfAtmAodQ1M0Dg). Sen toiminta on noin 110 % sutjakampaa ja nopeampaa kuin Elisan. Valikoima tosin on vielä kapeampi.

    Ulkomaiset palveluntarjoajat eivät myöskään pyydä sen kummempia. Kobo on vikkelä ja toimii. Kindle ilmeisesti myös, siitä minulla on vielä android-tulkki lataamatta.

    Joten Elisalla on vielä kehitystöitä tekemättä. Ja kalliit hinnat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jännä juttu, minulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia yhteyksien tai nopeuden kanssa. Nämä on niin yksilöllisiä ja taitaa vaihdella paikastakin riippuen.

      Kiitos vinkistä, tuo Kirjoja.fi olikin minulle ihan uusi juttu!

      Poista

Lähetä kommentti