tag:blogger.com,1999:blog-1471893785107640911.post326941482111348541..comments2024-03-27T19:07:55.884+02:00Comments on Amman lukuhetki: Reza Aslan: Kapinallinen. Jeesus Nasaretilaisen aika ja elämäAmmahttp://www.blogger.com/profile/11953497535552442160noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-1471893785107640911.post-2364286674194588722014-06-23T23:12:54.981+03:002014-06-23T23:12:54.981+03:00Kaikki sellaiset teokset, joissa esitetään raflaav...Kaikki sellaiset teokset, joissa esitetään raflaavia väitteitä Jeesuksesta nousevat sangen helposti esille mediassa, vaikka niiden asialliset ansiot olisivat hyvinkin ohuet. Sitävastoin vakava tutkimus ja sen popularisointi ei kiinnosta mediaa ja suuria kustantajia. Toisaalta suomalaisessa mediassa esiintyy lähes yksinomaan Helsingin yliopiston eksegetiikan tutkijat, joista kukaan ei edusta kv. tutkimuksen kärkeä (ei edes Räisänen, vaikka esim. Dunn on myönteisesti arvioinnut hänen viimeisen kirjansa). Esim. uudessa Handbook of Jesus Studies eka osassa suomalaisessa mediassa paistattelevat Helsinkiläiset tutkijat saavat vain muutamia viittauksia. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1471893785107640911.post-29729663171311787052014-06-23T11:10:08.605+03:002014-06-23T11:10:08.605+03:00Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että tietokirjat...Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että tietokirjat voivat yhtä lailla tuottaa lukunautintoa siinä missä kaunokirjallisuuskin. Erityisesti arvostan ei-populaaria tietotekstiä, joka on siitä huolimatta hyvin kirjoitettua (valitettavasti näitä tapaa harvoin), toisaalla karsastan sensaatiohakuisesti kirjoitettuja "tietokirjoja", joissa yritetään tavalla taikka toisella todistaa jokin mysteriöösi tai muuten kuohahduttava asia/teoria todeksi. <br />Vaikka biografioita rakastankin, niin Jeesuksesta en ole toistaiseksi lukenut vielä yhtään. Uuden testamentin evankeliumien kohdalla meidän tulee kysyä sitä, mikä oli eri kirjoittajien motivaatio ja kuinka siihen aikaan historiaa nimenomaan konstruoitiin kirjoituksen avulla. Yksi herkullisimpia kohtia Asko Sahlbergin romaanissa Herodes on se, kun Herodes ehdottaa opetuslapsille, että he alkaisivat kirjata muistiin Jeesuksen tekoja ja opetuksia. "Kirjoittaa? Sitä emme ole harkinneet". "Siten viestit leviävät. Tai miksette kääntyisi sellaisen pätevän loruilijan puoleen, joka on valmis kuvailemaan sopivaa korvausta vastaan opetuksia, jota eivät häntä sinänsä liikuta?" (s. 477).Elämän krestomatiahttps://www.blogger.com/profile/09449404220179750536noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1471893785107640911.post-57301295019289010502014-06-22T18:38:33.583+03:002014-06-22T18:38:33.583+03:00No kappas, tuntuupa näitä Jeesus historiallisena h...No kappas, tuntuupa näitä Jeesus historiallisena henkilönä -kirjoja tulevan. Mies luki Paul Verhoovenin vastaavan tuossa jokin aika sitten, se oli kuulemma kiintoisa. Tästä ilmeisesti yksi eniten keskustelua herättänyt asia (Yhdysvalloissa) on se, että kirjailija on sekä uskontotutkija että muslimi. Muistutin tästä nyt taas siippaa, lupasin varata hänelle kirjastosta.Linnea / kujerruksiahttps://www.blogger.com/profile/11453735948110590411noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1471893785107640911.post-70189864127474850922014-06-22T18:16:34.890+03:002014-06-22T18:16:34.890+03:00Pidin tuosta ajatuksestasi, että on hyvä lukea sel...Pidin tuosta ajatuksestasi, että on hyvä lukea sellaistakin, joka ei itseä niin kiinnosta. Itse tosin liitän sen enempi siihen, että on hyvä lukea tiettyjä teoksia esim. niiden vääjäämättömien kirjallisten ansioiden, kanonisoidun luonteen, niiden uraauurtavan aseman tms. vuoksi, vaikka em. tekijät olisivatkin sellaisia, että itse ei lukiessaan riemusta hyppisi. Eli jotenkin niin, että on teoksia, jotka on hyvä tuntea omasta kirjallisesta mausta riippumatta.Reader, why did I marry him?https://www.blogger.com/profile/06681040554459323576noreply@blogger.com